Citygate utvecklar och driver annonstjänster för svenska mediehus
Friska vindar runt Promedia TM! 

Friska vindar runt Promedia TM! 

Våren 2013 beslutade Promedia sig för att bygga upp en egen säljande telemarketingavdelning. Ett externt säljbolag hade hjälpt till med att sälja Marknadsguiden som är Promedias version av Citygates företagssök. Men känslan förblev att det här kunde Promedia sälja både bättre och mer lönsamt på egen hand. Nu 18 månader senare visar det sig att de hade rätt.

Promedia TM säljer Marknadsguiden på 9 tidningstitlar med god lönsamhet och planen är att växa från 2,5 till 5 säljare under nästa år.
Anna-Maria Podowska är nybliven TM-chef (i mitten på bilden) och leder teamet som består avDaniel Anseander och Peter Nygård. En vanlig arbetsdag görs minst 100 samtalsförsök, runt 25 säljsamtal vilket ger upp till 6 ordrar.

100 kalla
-Att sälja med TM skiljer sig åt från traditionell annonsförsäljning på några punkter menar Anna-Maria. Säljarna måste vara disciplinerade och ha förmåga att sätta sina egna dagliga mål. De ska tåla att ringa 100 kalla samtal en dag utan en enda order och komma tillbaka dagen efter och ge järnet. Det ställer krav både på ledare och säljare.
Anna-Maria vet vad hon pratar om, hon är visserligen nybliven TM-chef men har 13 års erfarenhet av telefonförsäljning och har varit med från starten av Promedia TM. Hon brinner verkligen för sitt jobb.
-Vi har hela Promedia bakom oss och vi tycker att de små kunderna är minst lika viktiga att ta hand om som de större. Den kundkategorin har ju faktiskt slutat ringa till oss nu när den lokala papperstidningen inte är det självklara medievalet, då får vi ringa dem istället.

Växer med Marknadsguiden
-Vi har fullt upp med Marknadsguiden och kommer att fortsätta rekrytera för den, berättar Anna-Maria. Vi gillar att sälja Marknadsguiden. Kunderna är trevliga och nöjda. Det är ett smart och billigt sätt för företag att synas på och annonsprodukten känns trygg när den innehåller både print och digitalt.
-Vi ringer ju också ut från ett starkt varumärke. På Länstidningen i Södertälje händer det att kunder ringer in och vill vara med i Marknadsguiden och det är det nog inte många TM-organisationer som är vana vid.

Anna-Marias jobb består i att coacha säljarna hela vägen och göra det enkelt för dem att sälja. Råmaterialet att ringa på, dvs listorna, lägger jag rätt mycket jobb på. Det är ett tufft jobb att vara TM säljare men i gengäld kan man tjäna bra om man är disciplinerad och duktig, 35.000 kr är ingen omöjlig månadslön i mitt team.
För att behålla säljarnas engagemang så får de bygga sina egna kundstockar. På så sätt blir det variation i jobbet när säljarna ringer både på befintliga och kalla kunder.
-Det är viktigt att kunna styra sina säljare med mål både som team och individuellt. I det ligger också att man ska kunna ge morötter, inte alltid så stora men att möjligheten finns är viktig menar Anna-Maria.

Vad krävs det om ett mediehus ska sätta upp en egen TM-verksamhet?
-Oj! Det var ingen lätt fråga, men tålamod är det första jag kommer att tänka på. Det tar tid att få en TM-verksamhet att bli självgående och det gäller att ha en företagsledning som hejar på hela vägen, menar Anna-Maria. Så ska man tycka de små kunderna är viktiga, ha ett bra säljstödsverktyg och satsa järnet!