Citygate utvecklar och driver annonstjänster för svenska mediehus
Nöjda platsannonskunder i Promedia

Nöjda platsannonskunder i Promedia

-Det är en stor skillnad både på intäkter och trafik sedan vi slutade att parallellpublicera printannonser och gör riktiga digitala jobbannonser istället, säger Carina Lindborg Lagelius på Promedia med åtta tidningar i mellansverige.

– Vi har just gått upp i Mittmedia, men du får kalla oss Promedia ett litet tag till tills organisationen har satt sig.

Carina är produktägare för Lokus Jobb och har koll på platsannonserna i de nio tidningshusen.

– Den digitala affären växer och platsannonsmarknaden hos oss har varit stabil de sista åren. Jag vågar lova att det handlar om att vi har en bra produkt, jobbar effektivt och har koll på läget. Kunderna är nöjda, helt enkelt.

Lyftet
Lokus Jobb fick ett rejält lyft 2014 när hela den tekniska plattformen byttes ut och tidningshusen höjde kvaliteten på de digitala annonserna. Norrgruppen tog chansen att etablera ett regionalt varumärke ”Karriär i Norr” och Mittmedia följde efter med ”Mittjobb” och Sydostpress lanserade ”Karriär i Sydost” förra hösten

Lokusjobb-plattformen har nu passerat sitt mål med 50.000unika besökare i veckan och snart designas sidan om och får en personligare framtoning

Kvalitet lönar sig
Trenden går mot små platsannonser som hänvisar till kundens hemsida. Urtypen är väl när landstingen söker sjuksköterskor. Tidigare publicerade vi annonsen digitalt utan mer information. 

– Om samma annons kommer in idag så scannar vi av landstingets hemsida och bygger en riktig digital annons med all information. Det uppskattar kunden och användarna. Det är bara att titta på siffrorna för intäkter och trafik så blir det tydligt att det lönar sig att höja kvaliteten på det digitala innehållet, säger Carina. 

Sociala medier
Det räcker inte att bara publicera i våra egna kanaler idag, menar Carina. Vårt uppdrag är att skapa så mycket trafik som möjligt. Vi har vår Lokus jobbsajt, annonssnurra på våra startsidor men varje platsannons går också ut som Facebook-annons och på ett eget twitterkonto.

-Som det har utvecklat sig så står idag Facebook för 30% av klicken till annonsen. Visst var det tveksamheter i början att lägga till en kanal som vi själva inte ägde. Men strategin är bra för kunden och då är det bra för oss, menar Carina. Om två år fungerar en annan kanal bättre än Facebook och då lägger vi till den istället. Huvudsaken är att vi har bra plattformar och en organisation som klarar av externa kanaler i ett dagligt flöde. Och det har Promedia: 

Lena och Lena
”Lena och Lena” är ett begrepp i Promedia och bland många annonskunder inte minst i Örebro. De började som annonsproducenter på NA och har vandrat hela vägen till avancerad digital produktion och hantering av annonskonton i Facebook. Hos detta radarpar landar varje platsannons innan den publiceras. De går igenom kundens hemsida och producerar en fullständig digital annons, lägger till en Facebook-annons styrd mot målgruppen och kvalitetssäkrar informationen i alla led

– Den här välsmorda produktionsapparaten är själva hjärtat i att få kunden nöjd, menar Carina. Nu förstärks gruppen också med Ellinor Åsell.

Var tror du om framtiden för platsannonser?
– Jag hoppas på fler platsannonser över lag och framförallt fler bara digitala annonser.

– Men vi måste ligga steget före konkurrenterna och kunderna. Det var ingen som frågade efter att vi skulle utveckla de digitala annonserna. Nu har vi gjort det och se hur bra det blev.

Bild: Det glada produktionsteamet på Mittmedia/Promedia: Ellinor Åsell, Lena Karlsson, Lena Pettersson och Carina Lindborg Lagelius.